Członkowie Jeleniogórskiego Towarzystwa Fotograficznego w latach 1961-2011
(Listę ustalono na podstawie dostępnych dokumentów archiwalnych)
Adamski Zbigniew * Andrzejewska Ewa * Auksztulewisz Zenon * Bagiński Juliusz * Bania Joachim * Bergander Jerzy * Bergander Marian * Berska Aleksandra * Bielicka-Korcz Danuta * Biłozor Tadeusz * Błażejczyk Zdzisław * Boczkowski Paweł * Borkowski Alfred * Borowska Martyna * Borowski Andrzej * Borusiuk Olek * Bożek Józef Maciek * Bójko Stanisław * Brawańska Maria * Brawański Ryszard * Brzeski Jan * Budzyński Eugeniusz * Bykowski Wojciech * Cariuk Tatiana * Cichoń llona * Chodorowski Daniel * Cyna Andrzej * Cyna Daniel * Chwalibóg Jerzy * Czaremski Marek * Dachowski Wiesław * Dąbroś Jerzy * Dobrucki Kazimierz * Duran Jerzy * Dziedzicki Tadeusz * Filipiak Kazimierz * Foremny Jan * Gaj Zdzisław * Garbat Piotr Henryk * Genows Wasyl * Glapińska Barbara * Gliński Stanisław * Grocholski Henryk * Grzelak Waldemar * Gutaj Teodor * Hładki Mieczysław * Harasym Zenon * Hobgarska Janina * Hobgarski Wojciech * Hołubicki Jerzy * Hołyszewski Kazimierz * Hryciów Roman * Ignaciak Robert * Jachimowski Roman * Jachowicz Jerzy * Jankowski Mikołaj * Jaremen Janusz * Jarocki Andrzej * Jaszczuk Julian * Jaworski Wiktor * Józefiak Jolanta * Jurełło Konrad * Kabicki Wacław * Kaczmarski Andrzej * Kaszycki Andrzej * Kędziora Henryk * Kierkowska Janina * Kindzierska Janina * Klewkowska Janina * Kolanus Jan * Komorowska Danuta * Komorowski Piotr * Koptoń Jerzy * Korcz Jan * Korpal Jan * Korpal Janina * Koprowski Marek * Korczycki Krzysztof * Kościelniak Stefan * Kotlarski Jan * Kołodziejczyk Alicja * Kozłowski Stefan * Kryspin Zygmunt * Kuczyński Krzysztof * Kurowski Apolinary * Kutkowski Robert * Kwiatkowski Robert * Leśniewicz Antoni * Leszczyński Krzysztof * Lewkowicz Łukasz * Liksztet Marek * Lipińska Krystyna * Literacki Ryszard * Londzin Emil * Łuczyński M. Romuald * Łukaszewski Robert * Łysakowski Władysław * Maciejuk Wiktor * Majewski Jarosław * Makuch Arkadiusz * Makue Ryszard * Maniecki Janusz * Marecka Barbara * Marecki Bolesław * Matyga Piotr * Mazurek Daniel * Meller Wiesław * Michalik Augustyn * Mierzwiński Piotr * Miniewski Waldemar * Moniatowicz Janusz * Mosakowska Barbara * Morcinek Halina * Możanowicz Damian * Mroczkowska Grażyna * Mudryk Tadeusz * Musiałowski Jan * Muszyński Kazimierz * Myrlak Stanisław * Narkiewicz Wacław * Niedzwiecki Stanisław * Obałek Mieczysław * Olszewski Tadeusz * Olszewski Tomasz * Orlicz Michał * Owczarek Jan * Peikert Janina * Pichlak Kazimierz * Pierściński Paweł * Pietkiewicz Marek * Pilch Ignacy * Piotrowski Henryk * Ploch Andrzej * Poliszewski Bronisław * Przeździęk Konrad * Pytel Janusz * Pytlinski Andrzej * Raczyńska Krystyna * Raczyński Jan * Raj Andrzej * Raś Wilhelm * Rawski Marek * Rażniewski Michał * Reda Władysław * Romaniuk Czesław * Rybkiewicz Roman Schabowski Artur * Sekut Jerzy * Siemińska Regina * Sierosławski Tadeusz * Siwecki Henryk Stecko Stanisława * Stepałkowski Mieczysław * Stobiecki Henryk * Strzelec Leszek * Strzelecki Zygmunt * Strzyż Katarzyna * Szala Krzysztof * Szczerbaniewicz Jacek * Szczurek Dariusz * Szoka Henryk * Świeży Marian * Świętochowski Marian * Tabiś Marian * Trepka Andrzej * Trylański Zygmunt * Trynkoś Stanisław * Uziębło Piotr * Waga Władysław * Walczak Antoni * Werc Wiktor * Wiesiołek Paweł * Wiklendt Jerzy * Wilkońska Jolanta * Wojtusiak Józefa * Wojtusiak Stanisław * Wydmuch Waldemar * Zając Jerzy * Zawadka Władysław * Zawadzki Wojciech * Zbyszyński Zbigniew * Zięba Grzegorz * Zebrowski Dionizy * Żołęcki Władysław * Żywno Mieczysław * Żyznowski Józef *
Rys historyczny Jeleniogórskiego Towarzystwa Fotograficznego
Geneza utworzenia JTF Jest oczywiste, że urokliwa krajobrazowo i przyrodniczo oraz pełna zabytków Ziemia Jeleniogórska stanowiła atrakcję dla wszystkich, którzy tu się osiedlali po II wojnie światowej. Szczególnie atrakcyjną była dla tych, którzy przyjechali tu z własnym bagażem umiejętności fotografowania – dla nich pobliskie Karkonosze i przedgórze były przysłowiową Mekką tematyczną, gdy chodzi o krajobraz.
Nic dziwnego, że wytworzył się swojego rodzaju potencjał twórczy, którego oznaką były kontakty pomiędzy zaawansowanymi fotoamatorami, wzajemne pokazywanie swoich prac, wymiany doświadczeń a nawet próby publicznej prezentacji fotografii.
Największą z nich i o największym rozgłosie była wystawa zorganizowana w 1948 r. w sali „Dworca Turystycznego” mieszczącym się przy dawnym Pl. Bieruta 3, obecnie Pl. Niepodległości. Były tam pokazywane prace m.in. Jana Bułhaka a gospodarzem wystawy był dr Stanisław Bernatt, znany jeleniogórski pisarz-marynista.
Na gruncie fotografii zawiązywały się znajomości, przeradzające się często w przyjaźnie, nawet powstawały grupy, które urządzały wspólne wypady po okolicy, celem zbierania materiału fotograficznego. W 1955 r. zawiązuje się Oddział Polskiego Towarzystwa Fotograficznego, który lokuje się przy dawnej ul. 15-Grudnia 22 (obecnie Bankowej).
Oddział zabłysnął dwoma wystawami zbiorowymi i konkursem, ale już w 1958 r. przestaje istnieć.
Jeszcze zanim zaprzestał działalności Oddział PTF, gdy w największym zakładzie Kotliny Jeleniogórskiej, tj. w Celwiskozie, tworzy się w 1957 r. Sekcja Fotograficzna, która w 1960 r. przeistacza się w Foto-Klub „Celwiskoza”.
Poza nim są też sekcje fotograficzne, jak np. w „Polfie”, Zakładzie Energetycznym, Miejskim Zakładzie Budownictwa Miejskiego czy przy „Fampie” ale to jeszcze nie zaspakaja potrzeb ogółu mieszkańców Jeleniej Góry zainteresowanych fotografią. Często dochodzi do spotkań zaawansowanych fotoamatorów w Foto-Optyce przy ul. 1-go Maja, gdzie kierownikiem jest Mieczysław Hładki. Dzięki jego wyrozumiałości i chęci wspomagania tych, którym fotografia jest bliska, odbywają się tam mini-wystawy, konkursy na najlepsze zdjęcia i zebrania dyskusyjne niewielkich grup fotoamatorów. Panująca tam atmosfera sprzyja snuciu śmiałych planów zawiązania jakiejś samodzielnej organizacji jeleniogórskich fotoamatorów.
Jest rok 1960 a w nim imprezy fotograficzne o dużej wartości artystycznej, jak np. wystawa ,,15 lat pod Karkonoszami”, której organizatorem i komisarzem był jeleniogórski artysta fotografik Emil Londzin, następnie indywidualna wystawa fotografii Jana Korpala, artysty fotografika ze Szklarskiej Poręby, która pokazywała piękno Karkonoszy i regionu. Obydwie wystawy dodatkowo uświadamiały jaką wartością dla jeleniogórskiego regionu są jego walory krajobrazowe. I jeszcze jedna wystawa, słynna „Rodzina człowiecza” E Steichena, która choć nie pokazuje zdjęć o tematyce górskiej czy krajobrazowej robi swoją wymową ogromne wrażenie.
Nadchodzi grudzień i wtedy zawiązuje się 16-osobowa grupa inicjatywna, której upór i wiara w powodzenie wreszcie doprowadza do zrealizowania zamysłu utworzenia organizacji o nazwie.
Stowarzyszenie Miłośników Fotografiki Amatorskiej w Jeleniej Górze
Zostało ono wpisane do rejestru stowarzyszeń Urzędu Spraw Wewnętrznych we Wrocławiu z datą 11.08.1961 r. pod numerem 1234, ale zebranie założycielskie z wyborem pierwszych jego władz odbyło się 22.10.1961 r. w lokalu Stronnictwa Demokratycznego przy ul. Mickiewicza z udziałem 28 osób. Można tylko sobie wyobrazić, jakie emocje i radość towarzyszyły temu zebraniu.
W jego efekcie ukonstytuował się pierwszy Zarząd SMFA o następującym składzie: Emil Londzin – prezes, Tadeusz Dziedzicki – wiceprezes, Kazimierz Muszyński – skarbnik, Mieczysław Obałek – gospodarz, Józefa Wojtusiak – sekretarz. W skład Komisji Rewizyjnej weszli: Waldemar Wydmuch – przewodniczący, Jan Brzeski i Zbigniew Adamski – członkowie, natomiast do Sądu Koleżeńskiego zostali wybrani: Wiesław Dachowski – przewodniczący, Stanisław Wojtusiak i Janusz Maniecki – członkowie.
Idea działalności SMFA polegała na: organizacji wystaw indywidualnych i zbiorowych członków Stowarzyszenia, nawiązywanie kontaktów z innymi organizacjami fotoamatorów, ze znanymi fotografikami, organizowanie prelekcji, zebrań dyskusyjnych, szkoleń, pokazów przezroczy, konkursów. Podstawą działania miały być cotygodniowe spotkania członków i sympatyków Stowarzyszenia.
Zdecydowano, że wśród różnorakich działań wystawy fotograficzne będą odgrywać pierwszoplanową rolę, jako najlepsza wizytówka istnienia Stowarzyszenia. Nad doborem materiałów wystawowych i nad ich poziomem czuwała Komisja Artystyczna w składzie: Jan Korpal, artysta fotografik, Stanisław Niedźwiecki – fotografik z dużym doświadczeniem i międzynarodową sławą oraz Martyna Borowska – kierownik Wydziału Kultury Powiatowej Rady Narodowej w Jeleniej Górze.
Wernisaż pierwszej wystawy SMFA odbył się w pół roku po zebraniu założycielskim, tj. w marcu 1962 r. Następna wystawa miała oczywisty tytuł: „Piękno Ziemi Jeleniogórskiej” czyli taki, który podkreślał to, co gra w fotograficznym sercu członków Stowarzyszenia, która była eksponowana w Muzeum Regionalnym.
W tym samym roku była jeszcze eksponowana wystawa fotoamatorów z Liberca, co sygnalizowało nawiązanie współpracy z czechosłowackimi fotoamatorami. Na przestrzeni lat 1962–1974 miało miejsce szereg wystaw indywidualnych, których autorami byli: Zenon Auksztulewicz, Alfred Borkowski, Tadeusz Dziedzicki, Jan Korpal, Stanisław Niedźwiecki, Antoni Walczak i Waldemar Wydmuch.
Stowarzyszenie w tym czasie zorganizowało także ok. 20 zbiorowych wystaw prac swoich członków oraz wystawy znanych artystów spoza Jeleniej Góry, w tym takich sław jak Zofia Nasierowska (1967) i Wojciech Plewiński (1969) – obydwie urzekające artyzmem i mistrzowską techniką stanowiły bardzo dobry przykład do naśladowania. Zaproszono też wystawę z Klubu Fotograficznego „Helikon-64” z Bretnig w NRD (1971), która była wynikiem kontaktów z tym Klubem.
Ale najwięcej sensacji wzbudziły wówczas wystawy aktu i portretu, słynne „Venus 70” i „Venus 71” sprowadzone z Krakowa. Każdy, kto pamięta tamte czasy i tamte wystawy wie ile emocji one wzbudzały, zarówno w kontekście artystycznym jak i obyczajowym. Dziś ten drugi aspekt byłby niezauważalny lub marginesowy – tak zmieniają się czasy.
Poza działalnością wystawienniczą w Stowarzyszeniu prowadzone były prelekcje na rożne tematy; tak techniczne jak i artystyczne. Prelegentami byli członkowie SMFA: Danuta Bielicka, Jan Brzeski, Mieczysław Hładki, Piotr Mierzwiński, Józefa Wojtusiak, Waldemar Wydmuch i dwaj artyści fotograficy Jan Korpal i Emil Londzin.
Stowarzyszenie jest też organizatorem dwóch akcji: „Fotografia dla szkół” (1965) i ,,Fotografia dla statku M/S Jelenia Góra”.
„Fotografie dla szkół” to zbiór ok. 300 szt. zdjęć formatu 24x30cm, które były przekazane do dekoracji sal i gabinetów szkolnych, natomiast „Fotografie dla statku M/S Jelenia Góra” to wykonany album ze zbiorem zdjęć miasta i regionu, który był wręczony załodze statku podczas jego uroczystego wodowania w 1967r. Miał być ten album stałym elementem-łącznikiem załogi z krajem, ale przede wszystkim z Ziemią Jeleniogórską, miał także promować nasz region poza granicami kraju. Album wprawiał w zachwyt oglądających, szczególnie rozsianą po świecie Polonię.
W Stowarzyszeniu organizowano także konkursy na najlepsze zdjęcia miesiąca, które były sprawdzianem fotograficzno-artystycznych umiejętności ich autorów. Konkursy wytwarzały specyficzną atmosferę, której towarzyszyły spore emocje a dyskusje wokół najlepszych jak i słabszych zdjęć miały też swój dydaktyczny wydźwięk – sporo można było się z nich nauczyć.
Jest rok1974, w którym Stowarzyszenie stać jeszcze na wykrzesanie sił do zorganizowania wystawy zbiorowej i indywidualnej Waldemara Wydmucha oraz na pokaz przezroczy, ale daje się już zauważyć spadek aktywności członków SMFA. Powód jest oczywisty: brak własnego lokalu, przez kilkanaście lat organizowanie zebrań w rożnych miejscach mógł zniechęcić nawet najbardziej zaangażowanych członków. Spotkania czwartkowe, które przechodzą do tradycji, na przestrzeni tych kilkunastu lat odbywały się aż w 11 miejscach, co nie sprzyjało stabilizacji.
W sierpniu 1974 r. czołowa postać Stowarzyszenia – Stanisław Niedźwiecki, który był Honorowym Członkiem SMFA, zwany Nestorem jeleniogórskiej fotografii – odchodzi na zawsze. Jego śmierć dodatkowo pogłębia kryzysowe nastroje w SMFA.
Ostatnie zebranie SMFA odbywa się 17 lutego 1975 r. Uczestniczą w nim: Danuta Bielicka-Korcz, Tadeusz Dziedzicki, Jan Kotlarski, Jan Korcz, Wacław Narkiewicz, Mieczysław Obałek i Waldemar Wydmuch – najwytrwalsi, którzy szukają jeszcze wyjścia z tej trudnej sytuacji.
Szczęśliwym trafem udaje się znaleźć rozwiązanie: jest nim fuzja z Grupą „Gama-74”, która działa przy Jeleniogórskim Ośrodku Prasowym. W skład tej grupy wchodzą: Józef Maciej Bożek – jej lider, Juliusz Bagiński, Krzysztof Korczyki, Wiktor Jaworski, Jacek Mazur, Roman Hryciów, Henryk Piecuch i Zygmunt Trylański. Wobec tego już 19 lutego 1975 r. odbywa się Walne Zebranie, na którym z połączenia SMFA i GAMY-74 rodzi się
JELENIOGÓRSKIE TOWARZYSTWO FOTOGRAFICZNE które jest kontynuatorem SMFA, tyle że pod nową nazwą. To połączenie sprawia, że w JTF pojawiają się nowi członkowie, zdecydowani do działania, pełni zapału i pomysłów. Z kolei ci najwytrwalsi z SMFA wnoszą spory bagaż odniesionych sukcesów artystycznych, jak i doświadczenia organizacyjnego. To połączenie mogło dać tylko pozytywny rezultat – organizacja jeleniogórskich fotoamatorów przeżywa swoją drugą młodość!
Odrodzoną jakby od nowa organizacją zrzeszającą jeleniogórskich fotoamatorów kieruje nowy zarząd w składzie: Józef Maciej Bożek – prezes, Mieczysław Obałek – wiceprezes, Grażyna Mroczkowska – sekretarz, Mieczysław Hładki – skarbnik, Krzysztof Korczyki – członek zarządu. Komisję Rewizyjną objęli: Regina Siemieńska, Waldemar Wydmuch i Zdzisław Gaj. Sąd Koleżeński przypadł w udziale: Tadeuszowi Dziedzickiemu, Janowi Kotlarskiemu i Wacławowi Narkiewiczowi.
JTF zaczyna działać tak samo jak za czasów SMFA – nadal bez własnego lokalu. Ale pomimo tego w zespole odczuwany jest optymizm, planuje się kolejne wydarzenia i cierpliwie czeka na własną, upragnioną siedzibę. Tymczasem zebrania JTF odbywają się w Ośrodku Prasowym – a to za sprawą Józefa Bożka, nowego prezesa, który w Nowinach Jeleniogórskich był fotoreporterem. Towarzystwo zostaje przyjęte do Federacji Amatorskich Stowarzyszeń Fotograficznych w Polsce, stąd o nim jest jeszcze głośniej w całej Polsce. Podnosi to jego prestiż i ułatwia współdziałanie z innymi stowarzyszeniami.
Nowy okres cechuje duża dynamika działań. Rozpoczęto organizować tzw, plenery przemysłowe, spośród których największy rozgłos otrzymał plener zorganizowany w 1976 r. w Kopalni „Turów” w Bogatyni. Idąc za ciosem powodzenia JTF organizuje tam drugi plener w 1978 r. W obu plenerach dużą rolę odgrywają: Wiktor Jaworski z ITF i Jerzy Olek z Wrocławia – obaj jako Komisarze I pleneru oraz Józef Maciej Bożek i Jan Kotlarski – obaj z JTF jako Komisarze II pleneru.
W łonie JTF powstaje grupa ,,Sektor”, łącząca najbardziej twórczo nastawionych członków JTF, tj: Wiktor Jaworski jako lider oraz Juliusz Bagiński, Jan Kotlarski i Zygmunt Trylański. Grupa ta w krótkim czasie po utworzeniu się przynosi sławę Towarzystwu i Miastu. Ten fotograficzny „kwartet był wówczas jedną z najmocniejszych pod względem artystycznym grup II połowy lat siedemdziesiątych w Polsce. Członkowie tej grupy zdobyli w międzynarodowym konkursie „Wenus 77” w Krakowie główne nagrody: Grand Prix – Zygmunt Trylański i Złoty Medal FIAP – Jan Kotlarski.
W roku 1977 JTF współorganizuje I Wojewódzki Przegląd Fotografii Amatorskiej, gdzie jego członkowie dają popis zbierania nagród. W tym też roku następuje przełomowe dla istnienia JTF wydarzenie, na które cierpliwie czekano 16 lat – Towarzystwo otrzymuje własną siedzibę, która mieści się przy Podwalu la. Lokal po remoncie i adaptacji do celów Towarzystwa (galeria, ciemnia, sekretariat) zostaje uroczyście otwarty w czerwcu 1978 r, Odtąd członkowie JTF mają nie tylko gdzie się spotykać, ale również – choć niewielkie – miejsce wystawiennicze, które od razu „ochrzczono” Galerią JTF, oraz zaplecze ciemniowe z pełnym wyposażeniem. JTF po raz pierwszy ma nie tylko swój stały adres ale i telefon, jakże ułatwiający kontakt ze światem.
Wraz z własną siedzibą kończą się „tułaczki” JTF po rożnych miejscach, przez co następuje jeszcze większe scalenie jeleniogórskich fotoamatorów. Nadal głównym przedmiotem fotografowania pozostają Karkonosze, którym są poświęcone plenery. O tym, że Karkonosze można fotografować i przedstawiać na fotografiach w przeróżny sposób dowodzi znakomita wystawa „Karkonosze wielorakie” z 1978 r., z udziałem autorów z JTF i z Dolnego Śląska.
Wystawa ta dobitnie uświadomiła jak wiele możliwości fotograficznych interpretacji dają góry. Stąd pomysł na karkonoskie plenery pn. „Domek Myśliwski” – od nazwy zacisznego i uroczego schroniska, opodal schroniska „Samotnia”. Podjęto postanowienie, że będą one odbywać się cyklicznie. Historia plenerów to ich 8 edycji w latach 1978–1990, to także wiele znakomitych fotografii, wspomnień i fotograficznych kontaktów. Z nową nazwą Towarzystwa kojarzone są takie nazwiska jak: Józef Maciej Bożek, Waldemar Grzelak, Piotr Komorowski, Janusz Moniatowicz, Jolanta Józefiak, Wojciech Zawadzki, Krzysztof Kuczyński, Ewa Andrzejewska, Janina Hobgarska czy Janusz Jaremen, którzy pójdą drogą kariery zawodowej związanej z fotografią i rozstaną się z JTF.
Ale są też i tacy, którzy wstępują do JTF po jego reorganizacji, tj. Tadeusz Biłozor, Eugeniusz Budzyński, Jan Foremny, Teodor Gutaj, Krzysztof Leszczyński, Jerzy Wiklendt, którzy wraz z tymi, którzy są od samego początku w JTF, tj. z Waldemarem Wydmuchem i Wacławem Narkiewiczem, będą stanowić trzon JTF.
Jest też piękny przykład przywiązania do JTF w osobie Jolanty Wilkońskiej, która choć jest z Warszawy swoje fotograficzne życie dzieli pomiędzy członkostwem w JTF i Warszawskim TF. Góry i twórcza atmosfera w JTF sprawiają, że po wstąpieniu do Towarzystwa odnosi ona swoje pierwsze sukcesy fotograficzne.
Przykładem, że w Jeleniogórskim Towarzystwie Fotograficznym można szerzej rozwinąć swoje artystyczne ,,skrzydła” jest fakt, że pierwszymi jego członkami, którzy na początku lat ’80 uzyskali status artysty są: Jan Kotlarski – przyjęty do ZPAF i Wiktor Jaworski, któremu tytuł artysty nadało Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Lata 1975–1981 zaznaczają się wieloma działaniami i imprezami świadczącymi o istnieniu JTF i jego miejscu w jeleniogórskiej kulturze. Oprócz wystaw wspomnianej grupy „Sektor” i z turoszowskiego pleneru były też wystawy w Galerii JTF, m.in. „Rodczenko i inni – w fotomontażu radzieckiego konstruktywizmu” (1978); wystawy zbiorowe z plenerów „Domek Myśliwski”, „Pejzaż Karkonoski” (1979). Członkowie JTF zaznaczyli też swoją obecność w wystawach fotograficznych w ramach II Festiwalu Amatorskiej Twórczości Artystycznej Krajów Socjalistycznych (Świeradów i Bolesławiec – 1980); w wystawie Jeleniogórskiego Środowiska Fotograficznego w Dreźnie, w ramach Dni Kultury PRL w NRD (1980).
Jan Kotlarski i Tomasz Olszewski uczestniczyli w sympozjum pt. „Fotografia Socjologiczna” w Bielsku Białej (1980). Odbyły się także plenery: zimowy w Karpaczu i jesienny Pod Łabskim Szczytem (1980), 4 wystawy z okazji
Jubileuszu XX-Lecia JTF – „Dziecko”, „Portret i Akt”, „Pejzaż” i retrospektywna założycieli JTF (1981); druga część wystawy fotografików niemieckich „Drezno” w Galerii JTF (1981).
W owym czasie powstały też ważne wystawy autorskie: „Jana Kotlarskiego – ”Kamienna w fotografii”, „A jednak jesień”, „Obszary nadziei”; Józefa Bożka – „Ostańce”, „Obrazki z gór”; Tadeusza Dziedzickiego – „Fotografia”; Waldemara Wydmucha – „Nasze dzieci”; Romana Hryciowa – „Annapurna”, „Dzieci Azji”; Tomasza Olszewskiego – „Idzie nowe”, „Godzina zero”; Jolanty Józefiak i Janusza Moniatowicza – „One”; Ryszarda Brawańskiego i Jerzego Zająca – „Zatrzymany czas”.
JTF organizował spotkania autorskie z artystami i piszącymi o fotografii. Dzięki temu członkowie JTF mieli okazję poznać osobiście: Witolda Dederkę, Janusza Kostrzewskiego, Jerzego Buszę, Jerzego Riegiela, Romualda Kłosiewicza, Jerzego Olka, Zenona Harasyma. Ciekawe prelekcje zaproponowali też sami członkowie JTF, tj: Tomasz Olszewski (kilkakrotnie), Andrzej Kaszycki, Krzysztof Leszczyński oraz wspólnie Jan Kotlarski i Tomasz Olszewski.
Były też organizowane konkursy na najlepsze fotografie czarno-białe i przezrocza oraz autorskie pokazy przezroczy. Wszystkie te działania dawały okazję do rozmów o fotografii, uczyły patrzenia na fotografie, kształciły gust i odbiór zdjęć.
Marzeniem Członków JTF było zorganizowanie cyklicznej ogólnopolskiej imprezy fotograficznej o tematyce górskiej. Stąd zrodził się pomysł na „Biennale Fotografii Górskiej”, którego pierwszą edycję w 1980 własnymi siłami przeprowadziło Towarzystwo, po czym imprezę przekazało do dalszego organizowania Wojewódzkiemu Domowi Kultury. O tym, że pomysł był trafiony świadczy fakt, że Biennale trwa do dzisiaj.
W okresie stanu wojennego i bezpośrednio po nim – pomimo wszystko, nie nastaje czas regresu w działalności JTF. Ważniejsze wystaw autorskie z tego okresu to: Janusza Moniatowicza – „En Face”; Tomasza Olszewskiego – „Kraina wichrów i mgieł”, „Duchy Dworu Czarne”; Apolinarego Kurowskiego – „Po wielokroć kobieta”, „Etiuda dziewczęca”, „Powieść o jednej dziewczynie”, „Ingerencja”; Krzysztofa Leszczyńskiego – „Stary Lubomierz”, „Fotografia”; Jana Kotlarskiego – „Rybim okiem”; Piotra Komorowskiego – „Spostrzeżenia”, „Fotografia”; Krzysztofa Kuczyńskiego i Piotra Komorowskiego – „Wprawki techniczne 35 mm”; Krzysztofa Kuczyńskiego – „Fotografia”; Romana Hryciowa – „Fotografia”, „Fotografia – portret i akt’; Waldemara Wydmucha – „Cztery pory roku”, „Karkonosze zimą”; Leszka Strzelca – „Portret teatralny”; Ewy i Grzegorza Ziębów – „Bieszczady”; Ryszarda Brawańskiego i Mieczysława Obałka – „Maciejowiec i Lubomierz”; Wojciecha Zawadzkiego – „Niepotrzebne fotografie”; Ryszarda Brawańskiego – „Drzewa umierają stojąc”; Marii i Ryszarda Brawańskich i Pawła Boczkowskiego – „Milicz 84″
W 1984 r. w JTF miała miejsce wystawa niemieckiego fotografika Alfa Albrechta, która jest efektem podjęcia próby nawiązaniu kontaktu z zagranicą. Natomiast ważniejsze wystawy zbiorowe to: poplenerowe – „Krajobrazy”, „Radków 82-83”, „Domek Myśliwski” i „I Jeleniogórskie Spotkania z Modą” oraz inne, jak np. wystawy z okazji Jubileuszu XXV lat JTF czy też „Punkt widzenia”. Duże znaczenie społeczne i edukacyjne ze względu na jej dokumentalny charakter miała współorganizowana przez JTF w 1983 wystawa „Jelenia Góra i Region 1945-1965”, której Komisarzem był Mieczysław Obałek. Członkowie JTF chętnie uczestniczą w plenerach fotograficznych, takich jak „Dolnośląski Plener Aktu” w Kliczkowie i w Bolkowie. Tradycyjnie już odbywały się plenery pn. „Domek Myśliwski”, jeden raz odbył się też plener ,,Tatry 85”.
Kontynuowane były prelekcje o fotografii prowadzone przez członków Towarzystwa: Waldemara Grzelaka, Tomasza Olszewskiego, Jerzego Wiklendta, Alfreda Borkowskiego, Marka Czeremskiego, Krzysztofa Leszczyńskiego, Marka Rawskiego, Eugeniusza Budzyńskiego, Romana Hryciowa i Waldemara Wydmucha.
Gościem specjalnym w 1983 r. był artysta i znakomity publicysta Juliusz Garztecki, który mówił o historii i kondycji fotografii.
Przedstawiciele JTF uczestniczyli w prezentacjach i promocjach Federacji Amatorskich Stowarzyszeń Fotograficznych „Uniejów 83”, Centralnym Plenerze FASF „Białowieża 83”,w Seminarium Technik Fotograficznych w Foton-Bydgoszcz (1983), w Sympozjum Krajobrazu w Kielcach i w Sympozjum Fotografii Krajoznawczej (1985), w Plenerze jeleniogórskiego WDK „Karkonosze 83”.
W drugiej połowie lat ’80 miało miejsce nawiązanie kontaktu JTF z Fotoklubem Polesie z Homla (wtedy Republika Białoruska). Było to możliwe dzięki współpracy Jeleniej Góry i Homla jako miast partnerskich. Dwa razy w skład jeleniogórskiej delegacji weszli również członkowie JTF, tj.: Maria i Ryszard Brawańscy, Jarosław Majewski, Wacław Narkiewicz, Krzysztof Leszczyński, Tadeusz Olszewski, Leszek Strzelec, Waldemar Wydmuch i Jerzy Zając. Prezentowali oni tam swoje wystawy i kontaktowali się z tamtejszymi fotografikami. W ramach rewanżu JTF zaprosił wystawę z Fotoklubu Polesie, która była eksponowana w czynnej w tym czasie drugiej galerii, którą zarządzał JTF – na parterze kamienicy obok dzisiejszego hotelu „Jelonek” na ul. 1-go Maja w Jeleniej Górze.
W latach ’90 do stałej grupy wieloletnich członków Towarzystwa, jak Tadeusz Biłozor, Jan Foremny, Jerzy Wiklendt, Jolanta Wilkońska, Krzysztof Leszczyński, Teodor Gutaj, Wacław Narkiewicz i Waldemar Wydmuch doszli nowi, a wśród nich Halina Morcinek, Marian Świeży, Zygmunt Strzelecki, którzy jednak nie pozostaną na dłużej, ale pojawili się i tacy, jak Janusz Pytel, Jacek Szczerbaniewicz czy Robert Kwiatkowski, którzy wytrwali do Jubileuszu 50-lecia.
W JTF kładzie się nacisk na regularne pokazywanie wystaw we własnej Galerii, z katalogami opracowywanymi przez JTF -Tadeusza Biłozora i Jana Foremnego. Również na przeprowadzanie Konkursów Miesiąca, na uczestnictwo członków JTF w różnych konkursach i na zbiorowe wysyłanie na nie zdjęć. Nowym pomysłem, realizowanym od 1997 r.
jest konkurs fotograficzny „Jelenia Góra i Jeleniogórzanie”, w który jest bardzo zaangażowany Tadeusz Biłozor – jego pomysłodawca i zarazem Komisarz. Czas pokaże, że konkurs ten będzie kontynuowany i doczeka 15 edycji. Od 1998 r. wydaje się co miesiąc swoistą kronikę JTF pt. „Obiektywem JTF”, zawierającą opis najważniejszych wydarzeń i informacji. Jej inicjatorem jest również Tadeusz Biłozor. Dołącza do niego Jan Foremny i tę kronikę prowadzą wspólnie.
Realizowany profil działalności przynosi wymierne skutki: 12 wystaw w JTF rocznie, większą liczebność uczestników w konkursach, trwały ślad po wystawach w postaci katalogów. Wyraźnie krystalizuje się koncepcja pracy Galerii JTF, której program skupia się nie tylko na pokazywaniu wystaw autorów o ugruntowanej już pozycji, ale także wystaw debiutantów.
W tych latach indywidualne wystawy w Galerii JTF pokazywali członkowie JTF, jak: Halina Morcinek – „Fotografie” i „Drzewa” (1994), „Góry Stołowe” (1998); Jerzy Zając – „Kaszubskie Szczegóły” (1994), „Karkonosze mniej znane” (1996); Marian Świeży – „Barwy jesieni” (1995), „Skandynawskie obrazy” (1996), „Leśne impresje” (1997); Jolanta Wilkońska – „Fotografie” (1996); Tadeusz Biłozor – „Sanktuarium w Dąbrowicy” (1997), „Elektrownie wodne” (2000); Teodor Gutaj – „Kwiaty” (1997), „Pieniny i Tatry” (1998), „Pod włoskim niebem” (2000); Robert Kwiatkowski – „Przeminiemy a one pozostaną” (1997), „16 lat Viktorii ZHR”, „Prowokacje” (2000); Zygmunt Strzelecki – „Fotografie” (1997), „Malowane obiektywem” (1999), „I już tylko kwiaty” (2000), „Makrofotografie” (2001); Michał Rażniewski – „Kopenhaga” (1998); Jerzy Wiklendt – „Człowiek” (1998); Jacek Szczerbaniewicz – „Architektura” (1999); Janusz Pytel – „Karkonosze” (1999); Waldemar Wydmuch – „Fotografia kolorowa” (2000); Jan Foremny i Tadeusz Biłozor – „Wasze i nasze wystawy” (2000); Romuald M. Łuczyński – „Rezydencje Dolnośląskie” (2000). Oprócz wystaw indywidualnych były też prezentowane wystawy zbiorowe, jak: „Doroczne” z najlepszych zdjęć, które wygrywały w Konkursach Miesiąca (1997, 1998, 1999, 2000), wystawa z cyklu „Spojrzenia” (2000).
W latach 90 JTF organizuje też plenery, które mają nawiązywać do idei plenerów ”Domek Myśliwski” i nie tylko, bo „Izera 96” dotyczy aktu, „Pieniny 97” i „Święta Katarzyna 98” piękna tamtejszych krajobrazów, natomiast „Pod Łabskim Szczytem – 97’i „Samotnia – 98” są już typowo karkonoskie, wreszcie plener w Starej Kamienicy „Agro 100″ (2000).
Z każdego pleneru JTF organizuje wystawy poplenerowe, nie zapominając i o innych wystawach zbiorowych ważnej rangi, jak np. „Jubileuszowa 35-Lecia JTF” (1996). W związku z tym Jubileuszem ówczesny prezes JTF, Waldemar Wydmuch, opracowuje broszurę nt. historii Towarzystwa, tj. „XXXV lat JTF”, czym przyczynia się do jej poznania.
W Galerii JTF prezentowane też były wystawy indywidualne autorów spoza JTF, np: Przemysława Barańskiego, Igora Serdyńskiego (Ukraina), Heiko Kussmana (Niemcy), Wiesława Turno, Piotra Kalety, Tadeusza Szafarczyka, Mirosława Dygały, Jerzego Szepietowskiego, Teresy Gondek, Leszka Jastrzębiowskiego, Andrzeja Kruszewskiego, Marka Długosza, Janusza Polanowskiego, Mariusza Szechińskiego, Janusza Mielczarka. Nie zabrakło miejsca również na wystawy zbiorowe autorów spoza JTF, jak np.: ”Fotografia Młodych” z Żar.
Towarzystwo organizuje też wystawy eksponowane poza Jelenią Górą, np. w Tyler (USA) – w ramach współpracy miast partnerskich, w kompleksie międzynarodowej wystawy amerykańsko-japońsko-polskiej pn. „People-HitobitoLudzie”(1998). Ze strony JTF swoje fotografie w tej wystawie pokazywali: Tadeusz Biłozor, Jan Foremny, Teodor Gutaj, Robert Kwiatkowski, Janusz Pytel, Zygmunt Strzelecki, Jolanta Wilkońska, Jerzy Wiklendt i Waldemar Wydmuch. Wystawa ta zrobiła tam duże wrażenie i była na pewno pierwszą fotograficzną prezentacją Jeleniej Góry za oceanem w powojennej historii.
Do sukcesów Towarzystwa z lat “90 zaliczyć należy wystawienniczą aktywność zbiorową jak i indywidualną członków JTF i ich osobiste sukcesy w różnych konkursach. Do takich można zaliczyć wydawanie periodyku ,,Obiektywem JTF”, uczczenie 40 lat istnienia JTF wystawami w BWA, Galerii ,,Pod Brązowym Jeleniem”iw Galerii JTF a także wydanie albumu „,40 LAT JTF 1961-2001”. Projekt tego ostatniego, który był pierwszym tego typu obszerniejszym opracowaniem dotyczącym JTF, przygotował zespół w składzie: Tadeusz Biłozor, Jan Foremny i Janusz Pytel.
W 2000 r. JTF zawiązuje kontakt z czeskim środowiskiem fotograficznym, konkretnie z Stowarzyszeniem Fotografów Euroregionu Nysa „Kontakt. W kolejnej dekadzie będzie on rozwijany nadal i intensyfikowany. Również w 2000 r. JTF współorganizuje konkurs „Zakład Energetyczny Jelenia Góra SA”, którego komisarzem z ramienia JTF jest Tadeusz Biłozor.
Wchodząc w kolejną dekadę swojego istnienia, pod względem organizacyjnym Towarzystwo kontynuowało działalność na dotychczasowych zasadach. Prezentowało wystawy w swojej siedzibie – indywidualne i zbiorowe, tak swoich członków jak i spoza JTF, organizowało plenery górskie w Karkonoszach, rozwijało i umacniało kontakty z czeskim środowiskiem fotograficznym skupionym wokół Stowarzyszenia Fotografów Euroregionu Nysa ,,Kontakt”.
Składy kolejnych zarządów JTF w latach 2000–2011 przedstawiały się następująco: od marca 2000 r. Jan Foremny – prezes, Janusz Pytel – wiceprezes, Tadeusz Biłozor – skarbnik, Teodor Gutaj – sekretarz; od marca 2003 r. – Janusz Pytel – prezes, Arkadiusz Makuch – wiceprezes, Jacek Szczerbaniewicz – wiceprezes, Tadeusz Biłozor – skarbnik, Teodor Gutaj – sekretarz; od kwietnia 2006 r. – Janusz Pytel – prezes, Jan Foremny – wiceprezes, Tadeusz Biłozor – skarbnik, Teodor Gutaj – sekretarz, Marek Koprowski – członek; od kwietnia 2009 r.: Tadeusz Biłozor – prezes, Janina Peikert – wiceprezes, Teodor Gutaj – wiceprezes, Jarosław Majewski – skarbnik, Wojciech Bykowski – członek.
Tak wcześniej, jak i teraz działania JTF mają charakter wewnętrzny i zewnętrzny. Pierwsze to przede wszystkim czwartkowe spotkania członków i sympatyków JTF, comiesięczne konkursy, jak i nowe wystawy z wernisażami w siedzibie Towarzystwa.
O ilości wystaw w okresie 2001-2011 niech świadczy następująca statystyka: ponad 50 wystaw indywidualnych członków JTF, ponad 20 wystaw zbiorowych JTF, blisko 50 wystaw autorów z Polski, Czech i Niemiec, wśród których jest też kilka zbiorowych.
Spośród członków JTF w Galerii JTF swoje wystawy mają: Wacław Narkiewicz – „Fotografia” (2001); Tadeusz Biłozor – „Trzy Sanktuaria” (2001), „Fotografia” (2004), „Motoryzacyjny detal” (2010); Jacek Szczerbaniewicz –
„Pejzaż”” (2001), „Rzeczywistość nierealna” (2002), „W barwach Grecji”(2003), „Toskania” (2004); Daniel Chodorowski – „Zimowe impresje”; Janusz Pytel i Tadeusz Biłozor – „Jeleniogórzanie w Erftstadt” (2002); Robert Łukaszewski – „Cmentarze – ciche piękno” (2002); Teodor Gutaj – „Lwów – altana pośród raju” (2002), „Moje spojrzenie na 8 miasť (2004), „Z życia JTF (2006), „Fotografia” (2009); Arkadiusz Makuch – „Manhattan” (2002), „Fotoobrazki” (2003); Czesław Romaniuk – „Wspomnienie z Czeskiego Raju” (2003), „Przydrożne świątki w trzecim wymiarze”; Jolanta Wilkońska – „Spotkanie w Mirze” (2003), „Misie w Warszawie” (2009); Janusz Pytel – „Kraina chmur” (2003) „Weneckie klimaty” (2005); Robert Kwiatkowski – „Harcerskie spotkania z Ojcem Świętym” (2003); Andrzej Raj – „Pejzaże parków narodowych świata” (2004), „Karkonoskie impresje atmosferyczne” (2006); Andrzej Cyna – „Ziemia Jeleniogórska na przestrzeni 365 dni” (2004); Jerzy Wiklendt – „Architektura” (2004), „50 lat mojego fotografowania” (2007), „Dokument fotograficzny dużo mówi” (2008), „Solidarność” (2009), „Migawki” (2010); Katarzyna Strzyż – „Konie” (2004); Waldemar Wydmuch – „Fotografie z II połowy XX wieku” (2005); Jan Foremny – „Rożne oblicza portretu dziecka” (2005); Eugeniusz Budzyński – „Pół kroku bliżej” (2006); Kazimierz Pichlak – „Idzie jesień” (2006); Jan Owczarek – „Kresy – Wilno i Lwów” (2006); Jerzy Zając – „Fotografia” (2007), „Fotografia” (2008); Ryszard Literacki – „Fotografia” (2007), „Z moich obserwacji” (2008); Tatiana Cariuk – „Podróż do Abisynii” (2007); Janina Peikert – „Odcienie zauroczenia” (2008), „Klimaty małych światów” (2009), „Symfonia geometrii” (2011); Mariusz Popławski – „Ulica” (2009); Andrzej Borowski – „Tacy sami” (2009), „Śladami samurajów” (2010); Alicja Kołodziejczyk – „Formy” (2009); Piotr Garbat – „Wiele pasji – jeden ślad’ (2009); Ignacy Pilch – „Z przymrużeniem obiektywu” (2010); Zygmunt Trylanski – „Karkonosze i Góry Izerskie” (2010). W swoich wystawach członkowie JTF podejmują najróżniejsze tematy, jak krajobraz, portret, architektura i wiele innych.
W tej dekadzie w Galerii JTF mają miejsce wystawy zbiorowe JTF, jak: „Jelenia Góra i Jeleniogórzanie 1997-2001 laureaci pięciolecia” (2001); „Doroczne” z najlepszych prac z Konkursów Miesiąca (2001), (2002), (2003), 2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011); „Doroczne JTF” (2001), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010),
Wystawy autorów z Polski, tj z: Białegostoku, Częstochowy, Krakowa, Koszalina, Kwidzynia, Kawętrzyna, Lublina, Nysy, Olsztyna, Radomia, Radomska, Rzeszowa, Torunia, Warszawy, Wrocławia, Zamościa, świadczą o rozległych kontaktach JTF z autorami z innych miast, a wszystko to za sprawą opiekuna Galerii JTF, Tadeusza Biłozora. Natomiast z zagranicznych wystaw były one głównie z Czech, chociaż była też z Niemiec i Izraela.
Z wystawami w JTF wiąże się problem katalogów i instalacji. W tym ostatnim względzie od kilkunastu już lat współdziała tandem Biłozor-Foremny, którzy nie szczędzą swych sił i stawiają się na każdą potrzebę.
JTF nadal organizuje Konkursy Miesiąca. Czuwa nad nimi Tadeusz Biłozor. Zdjęcia, które zajęły I, II, III miejsce i wyróżnienia prezentowane są na Dorocznych Wystawach.
Do działań poza siedzibą JTF należą plenery w kraju i za zagranicą, wystawy poplenerowe, wystawy zbiorowe JTF w kraju, w Czechach i Niemczech, współpraca ze środowiskiem czeskich fotografików Euroregionu Nysa, zrzeszonych w Stowarzyszeniu „Kontakt”. Wszystko to wymaga poświęcania swojego czasu, przejazdów własnym środkiem lokomocji, rozmów telefonicznych itp. Dzięki zaangażowaniu prezesów, tj. Jana Foremnego, Janusza Pytela i Tadeusza Biłozora, ich współpracy między sobą, owocem tego były i są plenery, wystawy i kontakty z środowiskami fotografików w Polsce i za granicą.
Co do plenerów to miały one miejsce w: Czechach ,,Czeski Raj-2002” i na pograniczu czesko-niemieckim „Mezni Louka” (2005), w Karkonoszach – „Szrenica-2003”, „Przesieka-2007”, „Przesieka-2009” i „Jagniątków-2010”. Kto brał udział w którymś z tych plenerów ten wie, że dają one możliwość wymiany doświadczeń, prezentacji swych prac, poznawanie innych, którzy są zafascynowani fotografią, że są okazją do zebrania sporego materiału na potrzeby wy
stawowe i konkursowe. Każdy z plenerów ma organizowaną wystawę poplenerową, które mają miejsce w Galerii ,,Promocje” w Jeleniej Górze. W organizowanie w/w plenerów zaangażowani byli, jako komisarze Janusz Pytel i Tadeusz Biłozor.
JTF swoimi działaniami umożliwia udział swoich członków w wystawach zbiorowych, które mają miejsce w innych galeriach, w tym w Czechach lub w Niemczech. Do takich wystaw należy m.in.: „Śmiech to zdrowie” (2005) i „Wystawa pięciu” (2006) – obydwie w Galerii Hall ODK Jelenia Góra (2005); międzynarodowa „Ratusze miast Euroregionu Nysa” w Galerii Centrum w Kamiennej Górze (2005) i ta sama w 2006 r. w Galerii Hall w ODK Jelenia Góra oraz w Zgorzelcu (2006).
Dzięki działaniom JTF na rzecz kontaktów ze środowiskiem czeskich fotografików z Euroregionu Nysa, członkowie JTF mają okazję do zaprezentowania się wystawami autorskimi jak i udziałem w szeregu wystawach zbiorowych. Wystawy indywidualne w Czechach mają: Janusz Pytel – „Mraky” – Turnov (2004), Liberec (2005), „Benatky (Wenecja)” – Turnov (2006), Liberec (2006), „Jelenia Góra – Perła Karkonoszy” – Liberec (2007), Turnov (2007) i ,,Karkonosze” – Turnov (2008), „W obiektywie Janusza Pytela” – Jablnec n. N. (2009); Tadeusz Biłozor – „Fotografikce detaily” – Turnov (2005) i ,,Zahyceno objektivem” – Jablonec n.N. (2010); Jan Foremny – „Detsky portreť? – Turnov (2006); Kazimierz Pichlak – „Mgielnie” – Turnov (2007), a także wspólną – Janusz Pytel i Tadeusz Biłozor – „Jelenia Góra dnes” – Turnov (2003).
Było też w Czechach szereg wystaw zbiorowych o charakterze międzynarodowym, które organizowało Stowarzyszenie Fotografów Euroregionu Nysa „Kontakt”, w których uczestniczyli również członkowie JTF: „Wystawa fotografii fotografów z Jeleniogórskiego Towarzystwa Fotograficznego” – Turnov (2001); Zbiorowa wystawa SFEN „Kontakt – Jablonec n.N. (2001); Zbiorowa wystawa SFEN „Kontakt – Jablonec n.N. (2002). Cykl czterech wystaw: „Architektura wokół nas”, „Jak żyjemy”, „W przyrodzie” i „Góry, które nas łączą” – Jablonec n.N. (wszystkie – 2006); Wystawa „Jelenia Góra dnes” – Turnov (2003); Wystawa SFEN „Kontakt” – Jablonec n.N. (2005); Wystawa SFEN „Kontakt” – Görlitz (2007); Wystawa SFEN „Kontakt” – Czeska Lipa (2006 i 2007); Wystawa SFEN „Kontakt” – Jablonec n.N. (2008);
Innymi zbiorowymi wystawami, w których swój udział organizacyjny ma JTF to: ,,Zabytki dolnośląskie” – Jelenia Góra (2001); „Zima w Karkonoszach” – Legnica (2001); „Jelenia Góra von heute” – Erftstadt (Niemcy – 2002); „Fotografia artystyczna – zespół fotografów Euroregionu Nysa” – Kamienna Góra (2002); „Jelenia Góra von heute” – Heidelberg (Niemcy – 2004); „Jelenia Góra i Jeleniogórzanie 2007” – Gryfów (2007).
Na wizerunek Towarzystwa miały też wpływ indywidualne działania jego członków, zarówno na niwie wystawowej jak i konkursowej. Wyszczególnienie tego byłoby na tyle długie, że wykraczałoby poza ramy objętościowe niniejszego opracowania, bowiem niektórzy członkowie mają na swoim koncie ponad 100 wystaw i udziałów w wystawach zbiorowych. Wymieńmy tu nazwiska tych najaktywniejszych, do których można zaliczyć: Tadeusza Biłozora, Jacka Szczerbaniewicza, Janusza Pytela, Jerzego Wiklendta, Jolantę Wilkońską, Jana Foremnego.
W 2006 r. Towarzystwo zorganizowało Jubileusz 45-lecia swojego istnienia a w jego ramach wystawy fotograficzne: zbiorowa aktualnych członków JTF w Galerii N DODN w Jeleniej Górze, autorska Teodora Gutaja pt. „Z życia JTF” w Galerii JTF i ”Fotografia – wystawa pięciu” w Galerii Hall w ODK Jelenia Góra, a co najważniejsze – wydaje własnym sumptem album” 45 lat JTF 1961-2006”, w którym zaprezentowali się aktualni wówczas członkowie JTF, a mianowicie: Tadeusz Biłozor, Alfred Borkowski, Eugeniusz Budzyński, Andrzej Cyna, Jan Foremny, Teodor Gutaj, Marek Koprowski, Krzysztof Kuczyński, Robert Kutkowski, Robert Kwiatkowski, Krzysztof Leszczyński, Ryszard Literacki, Piotr Matyga, Wacław Narkiewicz, Jan Owczarek, Kazimierz Pichlak, Janusz Pytel, Andrzej Raj, Zygmunt Strzelecki, Katarzyna Strzyż, Jacek Szczerbaniewicz, Jerzy Wiklendt, Jolanta Wilkońska i Waldemar Wydmuch. Ten album by nie powstał, gdyby nie zaangażowanie zespołu redakcyjnego w składzie: Tadeusz Biłozor, Jan Foremny i Janusz Pytel, zespołu już doświadczonego przy wydanym w 2001 r. albumie „,40 lat JTF 1961-2001”. Ten sam zespół podejmie trud przygotowania jubileuszowego albumu „,50 lat JTF 1961-2011”
Okres lat 2001-2011 jest wyjątkowo owocny pod względem współpracy z zagranicą, szczególnie z czeskim Stowarzyszeniem Fotografów Euroregionu Nysa „Kontakt”, której orędownikami byli od samego początku Janusz Pytel, Tadeusz Biłozor i Jan Foremny. Współpraca nie tylko owocna w wystawy, gdzie mają okazję prezentować swoje prace członkowie JTF w Czechach, ale też w wystawy, gdzie Czesi prezentują swoje prace w Galerii JTF. Swoje autorskie wystawy tu mieli: Břetislav Jansa, Ivana Lukavska, Otokar Kudrnáč, Jiří Bartoš, Anna Nováková oraz była też ich wystawa zbiorowa. Dodajmy, że współpraca pomiędzy JTF i czeskim Stowarzyszeniem FEN „Kontakt” zaowocowała także pierwszym wejściem członka JTF w skład zespołu jurorskiego czeskiego, międzynarodowego konkursu fotograficznego „Ziemski Raj” w Turnowie – był to Andrzej Raj. Również po raz pierwszy członek JTF wygłosił prelekcję na spotkaniu członków SFEN „Kontakt w Libercu nt. fotografii otworkowej – był nim Andrzej Ploch. Także po raz pierwszy członek JTF został wybrany do zarządu SFEN „Kontakt” – był nim Jan Foremny. W kolejnych latach w zarządzie „Kontaktu” działał Janusz Pytel. W tym okresie JTF zaznaczył swoją obecność wystawami również w Niemczech. Natomiast w Galerii JTF miała miejsce wystawa Wolfganga Blachnika z Görlitz (Niemcy) i przy okazji jej wernisażu odbyło się pierwsze spotkanie polsko-czesko-niemieckie, na którym omawiano współpracę fotografów Euroregionu Nysa.
W latach 2001-2011 tacy członkowie JTF jak: Tadeusz Biłozor, Teodor Gutaj, Jacek Szczerbaniewicz i Janusz Pytel uzyskali Członkostwo Rzeczywiste Fotoklubu Rzeczpospolitej Polskiej w Warszawie, co jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu Artysty Fotografa (AFRP).
Na zakończenie dodajmy, że za swoją działalność na rzecz JTF, i tym samym fotografii, następujący członkowie JTF zostali uhonorowani ministerialną odznaką „Zasłużony Działacz Kultury”: Wacław Narkiewicz, Tadeusz Biłozor, Jan Foremny, Teodor Gutaj i Krzysztof Leszczyński. Natomiast od Fotoklubu Rzeczpospolitej Polskiej odpowiednie medale otrzymali: Tadeusz Biłozor – Srebrny Medal „Zasłużony dla Fotografii Polskiej” oraz Złoty Medal ,,Za Fotograficzną Twórczość”; Jan Foremny – Srebrny Medal ,,Zasłużony dla Fotografii Polskiej”; Jerzy Wiklendt – Srebrny Medal „Zasłużony dla Fotografii Polskiej”; Janusz Pytel – Złoty Medal „Za Zasługi dla Rozwoju Twórczości Fotograficznej” – co świadczy o docenianiu zaangażowania fotograficznego członków JTF, zarówno przez najwyższe władze państwowe jak i Kapitułę Fotoklubu Rzeczpospolitej Polski Stowarzyszenie Twórców w Warszawie.
W kolejne lata, tj w szóstą już dekadę swojego istnienia JTF chce wstąpić z nowymi pomysłami. Zamierza uruchomić na nowo ciemnię – tym razem cyfrową, a także poszerzyć powierzchnię wystawienniczą, co stworzy możliwość prezentacji większych wystaw, a nawet urządzić małe atelier.
Najważniejszym jest jednak, by w Jeleniogórskim Towarzystwie Fotograficznym nadal swoje miejsce odnajdywali pasjonaci fotografii. Tacy, którzy z oddaniem poświęcają swój wysiłek i talent w działalności artystycznej i organizacyjnej na rzecz swego Towarzystwa.
Jan Foremny